Algemene voorwaarden
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing tussen de partijen Service Brokering Systemization, verder benoemd als SB&S, en de klant. Ze maken onlosmakelijk deel uit van iedere aanbieding of offerte aan de klant. Alsook zijn ze van toepassing op elke overeenkomst of getekend contract met de klant.
Van deze voorwaarden kan slechts worden afgeweken indien duidelijk gestipuleerd op de overeenkomst. Of wanneer dat er uitdrukkelijk en schriftelijk is overeengekomen dat er afwijkingen mogelijk zijn en dat het draagmedia duidelijk en onweerlegbaar gedateerd is.
1. Totstandkoming en wijziging overeenkomst
a. Alle aanbiedingen en offertes gemaakt door SB&S, in welke vorm dan ook, zijn vrijblijvend rekening houdend met de vermelde geldigheidsduur van de aanbieding of offerte.
De geldigheidsduur wordt vermeld op de aanbieding of offerte.
Een overeenkomst komt tot stand na ondertekening van een offerte of aanbieding. Uitdrukkelijke goedkeuring per mail met verwijzing naar de offertenaam wordt ook aanvaard en zal als rechtsgeldig beschouwt worden.
b. Alle aanduidingen in aanbiedingen, offertes of overeenkomsten en de bijlagen daarbij, zoals afbeeldingen, tekeningen, maten, gewichten, rendementen, kleuren, proefexemplaren en andere strekken slechts ter indicatie. Geringe afwijkingen komen derhalve niet voor rekening en risico van SB&S.
c. Kennelijke verschrijvingen of vergissingen in de aanbiedingen van SB&S ontheffen haar van de nakomingsplicht en/of eventuele verplichtingen tot schadevergoeding daaruit voortvloeiend, ook na de totstandkoming van de overeenkomst indien de klant deze heeft goedgekeurd.
2. Uitvoering van de overeenkomst
a. Indien de klant een goedgekeurde overeenkomst weigert, of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies die noodzakelijk zijn voor de uitvoering of levering, dan is SB&S gerechtigd om gemaakte kosten en niet annuleerbare bestellingen voor rekening en risico van de klant op te slaan.
b. Uitgevoerde overeenkomsten of geleverde goederen dienen door de klant gecontroleerd te worden. Vanaf het tijdstip een overeenkomst werd uitgevoerd of goederen werden geleverd, heeft de klant 4 kantooruren, dewelke lopen van 9 tot 17 uur, de mogelijkheid om melding te maken over een foute of manco levering, schade, fouten of gebrekkige werking. Wanneer de tijdsspanne van 4 kantooruren verlopen is kan SB&S niet meer verantwoordelijk gesteld worden voor de gebreken, tenzij er in de aanbieding uitdrukkelijk andere voorwaarden worden gesteld die betrekking hebben in dezen.
c. De opgave van leveringstermijnen in aanbiedingen, offertes, overeenkomsten of anderszins wordt door SB&S steeds naar best vermogen nagestreefd en ze zullen altijd in acht worden genomen, doch zij zijn niet bindend. Ze kunnen enkel als bindend beschouwd worden wanneer dit duidelijk gestipuleerd werd in de aanbieding, offerte of overeenkomst.
3. Prijzen
a. Alle prijzen worden in euro’s weergegeven, ze zijn exclusief BTW en andere heffingen die van overheidswege worden opgelegd. Eventuele bijzondere extra kosten betrekking hebbend op de import en/of inklaring van door SB&S aan de klant te leveren zaken zijn niet bij de prijs inbegrepen en zijn derhalve voor rekening van de klant.
b. De in de aanbiedingen van SB&S weergegeven bedragen zijn gebaseerd op de tijdens de aanbieding bestaande prijzen, koersen, lonen, belastingen en andere voor het prijspeil relevante factoren. Indien er na bevestiging in één of meer van de genoemde factoren wijziging plaatsvindt, is SB&S gerechtigd de overeengekomen prijs dienovereenkomstig aan te passen. Indien krachtens de onderhavige bepaling tot prijsverhoging wordt overgegaan, en de verhoging bedraagt meer dan 10 % van het totale overeengekomen bedrag, heeft de klant het recht de overeenkomst binnen de 48 uur nadat de verhoging bekend is of kon zijn schriftelijk te ontbinden.
4. Betaling
a. Betalingen dienen plaats te vinden binnen de vermelde termijnen op de goedgekeurde overeenkomst. De klant is niet gerechtigd om enige vordering op SB&S te verrekenen met de door SB&S in rekening gebrachte bedragen.
b. SB&S heeft het recht om vooraf- en tussenbetalingen te factureren dewelke vermeld staan op de getekende overeenkomst. Indien de klant zich niet houdt aan de overeengekomen betalingstermijnen, dan heeft SB&S het recht om een overeenkomst niet op te starten of bij tussenbetalingen de opdracht af te breken tot de gevraagde betaling werd uitgevoerd. Bovendien is SB&S gerechtigd om gemaakte kosten en niet annuleerbare bestellingen voor rekening en risico van de klant op te slaan.
c. Ingeval na het verstrijken van een bij schriftelijke aanmaning gestelde nadere betalingstermijn nog geen betaling ontvangen is, is de klant een boete verschuldigd gelijk aan 10 % van de door de klant aan SB&S verschuldigde hoofdsom inclusief BTW, ongeacht of SB&S buitengerechtelijke incassokosten heeft moeten maken en onverminderd het recht van SB&S om schadevergoeding te vorderen.
d. Onverminderd de overige rechten van SB&S uit hoofde van dit artikel, is de klant jegens SB&S gehouden om de incassokosten te vergoeden die SB&S heeft moeten maken en welke verder gaan dan het versturen van een enkele sommatie of het enkel doen van een – niet aanvaard - schikkingsvoorstel, het inwinnen van eenvoudige inlichtingen of het op gebruikelijke wijze samenstellen van het dossier. Deze kosten worden vastgesteld op basis van de op dat moment daarvoor geldende richtlijnen bij rechtbanken in België.
5. Garantie
a. In principe is elke standaard garantie van toepassing en die wordt altijd verstrekt door de uitvoerende partner dat SB&S ingeschakeld heeft voor de afgesloten overeenkomst. SB&S geeft zelf geen garantie of bijkomende garanties tenzij anders overeengekomen.
b. SB&S verplicht zichzelf er wel toe dat de uitvoerende partner zijn garantiebepalingen nakomt. Indien er zich calamiteiten voordoen en de uitvoerende partner zijn verplichtingen niet nakomt zal het nodige geregeld worden via de verzekering van SB&S zodat de klant zijn garanties nooit verliest.
c. Indien door SB&S aan de klant garantie wordt verstrekt ten aanzien van de door haar geleverde of te leveren werkzaamheden of producten, zal zij zulks uitdrukkelijk schriftelijk aan de klant kenbaar maken. Bij gebreke van een dergelijke uitdrukkelijke schriftelijke kennisgeving kan de klant geen beroep doen op garantie, onverminderd diens wettelijke rechten die voortvloeien uit dwingendrechtelijke bepalingen.
d. Indien een beroep op garantie van de klant gegrond is, zal SB&S het nodige herstellen, alsnog leveren zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor de klant aantoonbaar zinloos zou zijn geworden.
e. Alle eventuele garantieverplichtingen van SB&S vervallen indien fouten, gebreken of onvolkomenheden ten aanzien van die zaken het gevolg zijn van onjuist, onzorgvuldig of ondeskundig gebruik of beheer van geleverde zaken door de klant of door de klant ingeschakelde derden of indien die het gevolg zijn van een van buiten komende oorzaken zoals bijvoorbeeld brand- of waterschade, of indien de klant of een derde zonder toestemming van SB&S wijzigingen in de door SB&S geleverde zaken heeft aangebracht of heeft laten aanbrengen.
6. Eigendomsvoorbehoud
a. De klant is niet bevoegd de onder eigendomsvoorbehoud afgeleverde producten, zolang de eigendom daarvan niet op haar is overgegaan, aan derden te verpanden, anderszins te bezwaren of geheel of gedeeltelijk over te dragen, behoudens voor zover die overdracht ter uitoefening van de gebruikelijke bedrijfsactiviteiten van de klant plaatsvindt.
b. Indien de klant met de nakoming van haar betalingsverplichtingen jegens SB&S tekort schiet of SB&S goede grond heeft te vrezen dat de klant in die verplichtingen tekort zal schieten, is SB&S gerechtigd de onder eigendomsvoorbehoud afgeleverde goederen terug te nemen. De klant zal medewerking verlenen en de SB&S te allen tijde vrije toegang verlenen tot haar terreinen en/of gebouwen ter inspectie van de zaken en/of ter uitoefening van de rechten van de SB&S. Na terugneming zal de klant worden gecrediteerd voor de marktwaarde, welke in geen geval hoger kan zijn dan de oorspronkelijke prijs die de klant met SB&S was overeengekomen, verminderd met de kosten die voor SB&S uit de terugneming voortvloeien.
7. Ontbinding en beëindiging
a. De klant wordt geacht in verzuim te zijn indien deze enige verplichting uit de overeenkomst niet of niet tijdig nakomt, alsmede indien de klant niet voldoet aan een schriftelijke aanmaning om binnen een gestelde redelijke termijn alsnog volledig na te komen.
b. In geval van verzuim van de klant is SB&S gerechtigd zonder enige verplichting tot schadevergoeding, en onverminderd de haar toekomende rechten, de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden door een daartoe gerichte schriftelijke mededeling aan de klant en/of het door de klant eventueel aan SB&S verschuldigd bedrag terstond in zijn geheel op te eisen en/of het eigendomsvoorbehoud in te roepen.
c. SB&S is bevoegd de overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden indien de klant uitstel van betaling of faillissement aanvraagt of tegen hem aangevraagd wordt of beslag op het geheel of een gedeelte van haar vermogen wordt gelegd. Alle gefactureerde bedragen worden alsdan direct opeisbaar. SB&S zal vanwege deze beëindiging nimmer tot enige schadevergoeding zijn gehouden.
8. Overmacht
a. SB&S is niet aansprakelijk indien een tekortkoming het gevolg is van overmacht. Gedurende de periode waarin sprake is van overmacht worden de verplichtingen van SB&S opgeschort. Indien de periode waarin door overmacht de nakoming van de verplichtingen door SB&S niet mogelijk is langer duurt dan drie maanden, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden, zonder dat ter zake enige gehoudenheid tot schadevergoeding zal bestaan.
b. Onder het begrip ‘overmacht’ als bedoeld in dit artikel wordt in ieder geval verstaan, onvoorziene omstandigheden, ook van economische aard, welke buiten schuld of toedoen van SB&S zijn ontstaan, zoals onder andere ernstige storing in het bedrijf, noodgedwongen inkrimping van de productie, stakingen en uitsluitingen bij toeleveringsbedrijven, oorlog, vijandelijkheden, staat van beleg, mobilisatie, hetzij in België hetzij in enig ander land waar eventuele toeleveringsbedrijven zijn gevestigd, vertragingen in het transport of vertraagde of foutieve levering van zaken of materialen of onderdelen door derden waaronder begrepen toeleveringsbedrijven van SB&S.
c. Indien SB&S bij het intreden van overmacht slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan of kan voldoen, is zij gerechtigd het reeds geleverde c.q. het leverbare deel afzonderlijk te factureren en is de klant gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke overeenkomst.
9. Aansprakelijkheid
a. SB&S is uitsluitend aansprakelijk voor schade die de klant lijdt, indien en voor zover die schade het rechtstreekse gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van SB&S.
b. De totale aansprakelijkheid van SB&S zal in alle gevallen zijn beperkt tot vergoeding van directe schade.
c. SB&S is niet aansprakelijk voor schade, indien en voor zover de klant zich tegen de desbetreffende schade heeft verzekerd dan wel in redelijkheid had kunnen verzekeren.
10. Geschillen en toepasselijk recht
a. Indien onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden dan dient de klant uitleg te vragen over die bepaling(en) voor een overeenkomst wordt goedgekeurd.
b. Op een met SB&S gesloten overeenkomst is het Belgisch recht van toepassing.
c. Alle eventuele geschillen die betrekking hebben op een overeenkomst of die uit een overeenkomst voortkomen, zullen worden beslecht door uitsluitend de bevoegde rechtbank in het arrondissement waarin SB&S is gevestigd.